НОВИНИ ТА ПОДІЇ

Знайомство з форматом книг DAISY для людей з вадами зору

12-05-2015 Міністерством культури України започатковано програму «Взаєморозуміння», одним із проектів якої є створення першої в Україні аудіобібліотеки навчальної та художньої літератури у форматі «DAISY».

У читальній залі бібліотеки відбувся семінар з ознайомлення працівників київських публічних бібліотек з новітніми цифровими розробками для незрячих, зокрема з форматом книг DAISY (Digital Accessible Information System) — спеціальним форматом аудіокниг, що характеризується високим рівнем стискання, захистом від копіювання і структурованою розміткою та зручною навігацією.

Формат DAISY дозволяє незрячому користувачеві протягом лічених секунд знайти в аудійованій книзі потрібний розділ, параграф, сторінку, абзац, фразу. Дейзі-книга може містити як звичайний текст, так і аудіодоріжку, ілюстрації, відеоряд. В Україні майже немає аудіокниг для людей з вадами зору — художніх, довідкових, підручників для загальноосвітніх шкіл та вищих навчальних закладів, дитячої літератури. У Швеції, як зауважив у своєму виступі представник "Svefi Аcademy", до прикладу, щороку видається від 3 до 6 тис. дейзі-книг. Він же і продемонстрував присутнім користування книгою у DAISY-форматі.

Наразі в Україні лобіюється питання закріплення створення DAISY-книг для незрячих на законодавчому рівні. Головна проблема  начитування літератури з подальшою передачею аудіофайлів центральній спеціалізованій бібліотеці для незрячих ім. М.Островського, де вони будуть конвертовані у формат DAISY.

Семінар пройшов у цікавій формі, із застосуванням відеоматеріалів та тренінгів. Організатор семінару  Оксана Потимко, виконавчий директор Львівського обласного осередку ВГО «Українська спілка інвалідів» («УСІ»), представники Центральної спеціалізованої бібліотеки для незрячих ім. М.Островського закликали усіх присутніх долучитися до створення резерву начитаних книг.

Коротка інструкція з начитування книг

1. Перед прочитуванням книги вголос слід добре ознайомитися з нею, уважно проглянувши структуру книги, зміст, звернувши увагу на наявність малюнків, таблиць, схем.

2. Начитувати книгу слід дозовано, створюючи окремі не надто тривалі за звучанням файли. Так, оптимально начитувати підручник по параграфах, короткими паузами інтонаційно виокремлюючи виділені курсивом або жирним шрифтом підпункти. Якщо параграф охоплює 3-4 і більше сторінки, варто на початку кожної сторінки називати її порядковий номер.

3. Титульну сторінку потрібно начитувати окремим файлом, починаючи з назви книги або підручника, його авторів, назви видавництва, місця та дати публікації.

4. Зміст книги або підручника слід також виділити окремим файлом, обов’язково начитуючи всю надруковану інформацію (знак параграфа, римську нумерацію розділів, номери сторінок).

5. Список рекомендованої літератури або інші додатки необхідно виділяти окремим файлом.

6. Не потрібно в назві файлів прописувати назви розділів або параграфів, оскільки в такому випадку підручник автоматично вибудується в алфавітному порядку. Слід просто присвоювати кожному наступному файлові наскрізну порядкову нумерацію, щоб зберегти послідовність і структуру начитаної книги (титулка - 001.mр3, вступ - 002.mр3, розділ І (параграф 1) - 003.mр3, розділ II (параграф 2) - 004.mр4).

7. Якщо в книзі трапляються малюнки, їх потрібно описати. Сміливо застосовуйте назви кольорів, слова «поглянь, подивись». Опис має бути лаконічним, але змістовним. Якщо малюнок ілюструє завдання у шкільному підручнику, слід попередньо ознайомитися з цим завданням і при описі малюнка закодувати в ньому відповіді на поставлені запитання. Проте не варто при описі малюнка пропонувати незрячій дитині повністю готові відповіді на запитання, стимулюючи її до власних висновків чи оцінок.

8. При описі таблиць потрібно назвати її номер або назву, зазначити, що таблиця складається з двох або п'яти колонок, прочитати назву кожної колонки. Лише після цього слід перейти до пояснення змісту кожного рядка таблиці, щоразу називаючи номер колонки.

9. Поезію або художню книгу слід начитувати з відповідним емоційно-інтонаційним навантаженням в голосі.

10. При начитуванні довідкової літератури (енциклопедії, словники тощо) потрібно структурувати у файли за назвами прочитуваних термінів (напр., в енциклопедії про тварин: «лисиця» - 001.mр3, «слон» - 002.mр3, «тигр» - 003.mр3; в енциклопедії Українознавства: «Грушевський Михайло» - 001.mр3, «Перша світова війна» - 002.mр3, «Січові стрільці» - 003.mр3).

11. Файли слід нумерувати наскрізно з метою збереження структури і послідовності друкованої книги.